P-fag

P-fag er valgfag for 7. til 9. klasse på tværs af årgangene.

Formål

Formålet for faget er, at eleverne får lov at vælge et emne, som de kan fordybe sig i over en periode, og derigennem måske give dem en varig interesse inden for et område.

Det tilbydes som korte kursusforløb af 11-12 ugers varighed, så der er mulighed for at vælge 3 gange om året. Ved hvert valg er der 2 eller 3 valgmuligheder, hvilket giver eleverne mulighed for at vælge forløb ud fra interesseområder og styrkesider.

Det er et pusterum for de store elever fra de boglige fag, hvor der ikke er lektier, og hvor man især bruger krop, hænder og kreativitet.

Der arbejdes inden for emner og ikke fag. Emnerne afhænger af de lærerkræfter, der er tilknyttet p-fag det pågældende år og eventuelle elevønsker.

Emner kan fx være orienteringsløb, totempæle, acrylmaling, akvarel, madlavning (kan igen være underopdelt), smykker, strik, beklædningssyning, lav et vikingeskib, kend din cykel, 10-finger systemet, kasser og udsmykning, arbejde med træ, arbejde med metal eller lav dit eget papir.