Fnat og bus i lejrskoleugen.

Kære forældre.
Der er konstateret et udbrud af fnat på skolen. *Fakta:* – Fnat er en hudsygdom, som skyldes scabiesmider, der graver gange i huden og lægger æg. – Fnat er stærkt kløende – De fleste får kløende røde prikker, af og til små blærer – især på fingre og hænder. – Fnatmider overføres fra person til person ved tæt kropskontakt – Udslættet og kløen skyldes en allergisk reaktion mod miden og dens affaldsprodukter – Virkningen af behandlingen er god, hvis vejledningen følges omhyggeligt.
*Hvad kan man selv gøre:* – Sengetøj, håndklæder og tøj vaskes ved 60 grader – Såfremt tøjet ikke kan vaskes ved 60 grader, bør det henstå urørt (fx i en plastikpose) i 1 uge – Større beklædningsgenstande og overtøj, dyner, tæpper, puder og madrasser luftes godt og køligt og sættes bort i en uge – Det er usikkert, hvor hurtigt fnatmider dør i almindelige frysere. Det anbefales derfor ikke at fryse genstande – Miden vil dø efter 4 døgn uden kontakt med hud.
I lighed med tidligere år kører Walther ikke bus i lejrskoleugen. Han skal bruges til at fragte elever frem og tilbage på lejrskole og til stor tur i børnehuset.
Venlig hilsen Charlotte
Klim Friskole og Fribørnehus Oddevej 59 9690 Fjerritslev Tlf. 98225292